follow me....

Friday, January 7, 2011

sempurna



"seseorang wanita dianggap tidak mempunyai sifat kewanitaan yang sempurna jika tidak mahir dalam seni anyaman..."

benda ni aku dapat melalui buku FOKUS SPM pendidikan seni visual..
inilah falsafah yang dipegang oleh org zaman dahulu ..macam mana plak zaman sekarang..anyaman merupakan seni yg kurang diminati oleh anak muda zaman sekarang...jika diperhatikan anak muda zaman sekarang lebih selesa dalam seni grafik ,digital,fotografi dan sebagainya...

bagaimanapun usaha kerajaan memantapkan industri kecil sederhana wajar dipuji agar warisan ini tetap segar dipelihara..masih ramai lagi insan2 berpengalaman dan berbakat yang mampu menghasilkan seni ini.....

berbalik kepada kesempurnaan wanita yg dikaitkan dengan anyaman...
macammana plak aku??

mesti tak percaya kalau aku kata aku pandai buat bakul kan...

cuba tengok 


ha aku kan tengah menaikkan tiang bakul...

actually ak berpeluang mempelajari seni anyaman ni pada sem lepas..bila dikenang balik aku sgt gembira kerana berpeluang mendapat serba sedikit ilmu ini daripada pakar2 dari pusat kraf...terima kasih cg2 disana..

ni adalah assigment kami sem lepas..
memulakan anyaman...
ni la bakul yg kau hasilkan...walaupun tak da la sekemas mereka tapi aku mampu...


mulut berbentuk bintang

 hasil gubahan akhir...pasu bunga

kesimpulannya ..aku syukur kepada alalh kerana memberi peluang kepada ku menjadi guru seni dan berpeluang menuntut ilmu ini...
yg pasti aku mempunya sifat kewanitaan sempurna...
hehehehehe saja2 je...
kesempurnaan bukan ditentukan didunia....

No comments:

Post a Comment