follow me....

Wednesday, January 26, 2011

ke alam itu...........

akhirnnya....
 titik permulaanku sebagai guru sebenar  semakin dekat denganku........
sekarang aku memegang status guru pelatih...
namun dalam masa 2 bulan dari sekarang aku akan digelar guru...
dipanggil "cikgu" oleh anak2 kecil.......
kali ini aku perlu menjadi guru yang berkesan menyampaikan input yg berkesan....
aku bakal di nilai...aku di depan pensyarah di belakang....ajaranku dipatuhi murid...suaraku...tingkahku diperhati...berapa pasang mata yg menilaiku setiap hari...

semoga aku tabah menghadapi...

pengalaman pbs mungkin hnya memberikan pengalaman asas....
walaupun kami diberi peluang masuk ke kls tp cabarannya xsama seperti praktikum.........

jadi semester ni aku telah dijodohkan dengan lydiawati sebagai sahabat praktikum di SK Seremban Jaya 2 ..alhamdulillah... kami ada sedikit masalah iaitu transport..tp insyaallah ada jalan penyelesaiannya....berbalik kisah pasangan praktikum + sekolah...sebenarnya kami boleh memilih pasangan tapi entah dimana silapnya kami tidak mendapat sebarang maklumat penghantaran nama kepada unit praktikum..kesannya kami dipilih mengikut senarai nama sedia ada di HEP...apabila mendapat tahu, ramai mmbuat keputusan menukar pasangan atas sebab kenderaan + keserasian dengan harapan unit praktikum mampu bertimbang rasa..jadi aku memilih intan berikutan dia bawak kereta..psangan dia elyn..jadi aku n intan dan lydia n elyn....namun semua harapan tinggal berderai apabila permohonan kami ditolak...

jadi aku terus dengan takdir yang menetapkan aku dan lydia...anyway kawan kita boleh harunginya...so untuk mengubat hati dan perasaan yg terkejut + bimbang ni...aku pun godek2 la internet untuk dapatkan serba sedikit maklumat mengenai sekolah yang aku bakal jejaki..

inilah hasilnya:

bangunan sekolah n pra sekolah

pemandangan sekolah

dataran
jmbatan ilmu

ni jambatan ilmu ke blok

kedai buku..ntah apa yg kedai buku..nnti kita tengok k

pintu masuk

tempat tunggu bas

tempat ambik wudhuk...


ni bilik guru..aihh kosong je meja...aku punya..choppp!!


ni kelas..cantik dan bersih..

nampak macam bes je sekolah ni..nak plak sekolah baru...jadi lepas tengok je gambar aku meneliti lebih mendalam....

menurut blogspot sekolah ni iaitu : http://sksj2.blogspot.com/ sekolah ni mula beroperasi pada 
  • Sekolah ini mula beroperasi pada 4 Jan 2010 dan menumpang di SK Seremban Jaya untuk sementara waktu dan belajar pada sesi persekolahan sebelah petang. Terdapat sebanyak 30 kelas dan murid sulung SKSJ2 adalah seramai 1200 orang murid telah mendaftar di sekolah ini 
  • sesi persekolahan sebelah petang : ISNIN - KHAMIS 1.15 - 6.35 PTG JUMAAT 2.15 - 6.35 PTG 
  • Pada 11 Januari 2010, pihak Kontraktor telah menyerahkan bangunan SK Seremban Jaya 2 kepada pihak KPM dan KPM menyerahkan kepada Yang Berusaha Tuan Guru Besar, En. Ahmad Bin Harun di JPNS.
  • Seramai lebih kurang 50 orang guru pelbagai opsyen mula melapor diri di sekolah ini pada 2 Jan 2010 di SK Seremban Jaya 2.
    15 Januari 2010 merupakan hari terakhir warga SK Seremban Jaya 2 menumpang teduh menimba ilmu, dan pengalaman di SK Seremban Jaya (4 Januari 2010 - 15 Januari 2010). 
  • 18 Januari 2010, hari Isnin merupakan tarikh penting kepada semua warga SK Seremban Jaya 2 kerana hari ini perhimpunan pagi pertama diadakan di Dataran Ilmu SKSJ2 dan perhimpunan ini dirasmikan oleh Timbalan Pengarah Pelajaran JPNS, Tn. Hj. Jamali bin Haji Salam.
  • Tahun 2010, SKSJ2 mempunyai 2 blok bangunan, blok pentadbiran, blok akademik, blog prasekolah dan kantin.

ha!!panjang lebar kan pos ni..
sebenarnya saja nak menaikkan semangat aku nak ke sekolah...
sebenarnya agak terkejut bila tau praktikum kat mana..nak plak xda kenderaan..susah hati sangat...doaku "semoga dipermudahkan segala urusanku"

mungkin kawan2 pikir aku semangat kan...sebenarnya bukan semangat tapi nak memotivasikan diri..jadi aku kena bersedia mulai saat ni...walaupun apa cabaran aku kena tempuh sebab aku dah pilih bidang ini..lagipun apa salahnya...aku nak jadi guru yang cemerlang...jadi guru yang cemerlang perlu bermula dengan usaha yang kecil..tapi lama2 akan jadi bukit....

semoga aku berjaya menjalankan yang terbaik sepanjang aku praktikum di sana bermla 21 Mac ini...aminnnnnn...kepada pembaca blog saya doakan saya menjadi guru yang cemerlang...semoga kedatangan aku yg sekejap ini mampu memberi sedikit sumbangan kepada murid, sekolah, agama, bagsa dan negara...

>>>>>>>>>>>>>>babai>>>>>>>>>>>>>>>>>

3 comments:

  1. suka dengan penampilan anda, alang-alang berdakwat biar hitam, alang-alang menjadi guru, jadilah yang terbaik

    ReplyDelete
  2. terima kasih cg salleh..
    insyaallah saya akan cuba yg terbaik!!

    ReplyDelete