follow me....

Friday, May 20, 2011

ulangkaji PSV3110


1. 3 peringkat zaman Renaissance:
i) Zaman Awal
ii) Zaman Kemuncak/kegemilangan
iii) Zaman Akhir

2. Kenalpasti 3 reaksi fahaman Mannerisme thdp seni zaman Rnaisan:
i) X mgambarkan kesempurnaan dan keunggulan ttpi kekalutan & kacau bilau
ii) Subjek digambarkan penuh kekaburan.
iii) Menidakkan ciri2 seni Renaissance yg tertib, seimbang dan harmoni.


3. Pbezaan utama aspek pgolahan imej antr gaya ekspressionisme dgn abstrak eks.:
i) Ekspres- imej subjek dpermudah’n ttpi dpt dikenalpasti.
ii) Abstrak- imej subjek dimujaradkan sehingga x dpt dikenalpasti.


4. Terangkan 3 ciri2 arca instalasi:
i) Dibentuk oleh idea yg diluahkan mllui objek dan ruang.
ii) Bermaksud pemasangan @ jga disebut arca persekitaran.
iii) Melibatkan komponen2 yg melengkapkan arca.


5. 2 perbezaan utama aliran naturalistic dan non-naturalstk di Malaysia:
i) Naturalistik- Penyampaian dan p’olahan imej yg disampaikan jelas, dkenalpasti dan realistik.
ii) Non-naturlstk- Idea penyampaian yg bebas dari segi media, teknik dan olahan imej yg sukar dikenalpasti.


6. Nyatakan 2 ciri yg terdapat pd artifak tsebut:
i) Diukir sepenuhnya dgn tulisan Jawi yg berkaitan dgn agama Islam.
ii) Bertarikh 1303.

7. Huraikan 3 fungsi tradisional kain pua dlm msyrkt Iban:

i) Upacara pnyembuhan-diikat pada ukiran kepala burung kenyalang.
ii) Perkahwinan-digantung di dinding utk mhias ruang.
iii) Kematian-menutup mayat semasa di rumah
iv) Kelahiran bayi – untuk mbalut bayi dan ibunya.

8. Bgmna unsure makhluk bernyawa berlaku dlm seni Islam:
- Diperoehi dari wilayah2 yang ditakhlukinya sperti Parsi dan Byzentine.

9. Apakah unsure motif Moghul yg mpgaruhi unsur seni Parsi
i. Arca yg bergaya
ii. Batu-bata yg menonjol
iii. Makhluk2

10. Apakah tema dlm miniatur Parsi:
i. Puisi
ii. Syair
iii. Mitos


11. Bgmna format catan miniature Parsi:
i. Manuskrip
ii. Tidak mpy landskap, ruang
iii. Berdasarkn sudut pndangan horizontal.


12. Perbezaan catan Turki dan Parsi:

13. Huraikan ciri2 catan miniature oleh Behzad:
- Cuba mncari kelainan yg mana figura yg x bernyawa mahu dihidupkan kerana pengaruh Barat menular dalam kesenian Islam.

14. 2 bukti kehadiran awal pgruh Hindu dan Buddha di Malaysia:
i) Motif loceng, gajah dan gendang
ii) Arca Terracota – Kelantan
iii) Lukisan gua di Gua Cha, Kelantan.

15. 3 aspek yg boleh mempengaruhi pengukir dlm pghasilan ukirannya:
i) Adat resam
ii) Geografi dan persekitaran
iii) Agama


16. Kepercayaan msyrkt Iban ttg motif rusa yg ditenun pd kain pua
- Kejayaan , kekayaan, tuah semasa memburu

17. Sjauh manakah seni India dikatakan mengutamakan usnur2 fizikal sebagai ciri2 utama dlm karya seni?

i) Unsur dekoratif, rumit dan berlebih-lebihan
- Utk mgambarkan lukisan.
ii) Melebih2kan gerakan dan menokok tambah tgn pada figura bagi menimbulkan mood spy lebih bkesan penampilannya.
iii) Imej2 dewa keagamaan @ ketuhanan yg dihasilkan dlm btk arca 3d.
iv) Mggabungkan btk manusia dan haiwan seperti gajah dan monyet.
v) Mengaplikasikan @ menampilkan imej drpd unsur2 meditasi dlm sifat maujud.


18. Jelaskan ciri2 catan landskap China:
i) Tdk meniru btk alam scr realistic
ii) Subjek: keindahan alam dan landskap
iii) Buddisme mpkenalkan idea meditasi dgn pgunaan garis lingkungan, perseimbangan dan nilai ruang kosong.
iv) Catan awal menampilkan persoalaan keagamaan dan kemudin berkembang kpd potret dan landskap.

v) Format : berbentuk skrol potret dan memanjang.
vi) Interaksi harmoni dengan alam menterjemahkan falsafah.
vii) Konsep YinYang mjadi teras catan iaitu keseimbangan atau kekuatan dan kelemahan.
viii) Pgunaan ton warna yg terhad.


19. Berdasarkan karya bertajuk Fishing Net, Yeong Mun Seng, jelaskan peringkat pertama teori Panofsky:
- Mgambarkan jaring ikan yg sedang dijemur di tepi pantai di bawah cuaca yg cerah. (2m)

20. Nyatakan 3 peringkat teori apresiasi Edwin Panofsky:
i) P. awalan
ii) P. prtghan
iii) P. makna dalaman.


21. Huraikan peringkat analisis Edwin Feldman, melalui karya The Haji Family
- Mgkaji dr segi organisasi dibuat-buat.
- Prinsip seni
- dibuat menggunakan teknik cetakan sutera sbg landasan karya.
- Menampilkan rupa figura yang jelas.
- Keturunan baba dan nyonya (dr segi pakaian) di sampung figura Melayu.
- Watak Haji yg duduk di tengah menggambarkan beliau sebagai ketua keluarga.
- Warna yg digunakan meninggalkan kesan.
- Gambar kenang-kenangan.
- Plbagai identity budaya.
- Menggambarkan berlakunya asimilasi.


22. Kesan pengaruh Islam ke atas olahan dekorasi kaum Melayu:
i) Motif kosmos
ii) Tiada motif figura.

No comments:

Post a Comment