follow me....

Friday, May 6, 2011

masakan malas

masakan malas???ha tau dak pa dia masakan malas....hehehhe...benda ni xda dalam mana-mana buku kecuali ilah-wonderful ja ye..masakan malas ni maksudnya masakan aku ketika aku malas...so apa masakan malas anda??kalau aku apa ye..jab nak senarai
  1. nasi goreng xda kicap/xtumis sambal...
  2. megi kuah
  3. telur dadar goreng +nasi putih
  4. goreng nuget yg ada dalam peti sejuk je...
so balik baru ni aku pun aplikasikan la masakan malas aku..aku memang malas nak masak..sebab mak aku xda kat umah..ada mensyuarat umno di penang...then aku sibuk mengecat umah n nak kemas dan susun semula ruang dapur..then pagi tu aku bangun lambat n kejut adik aku belum bangun..perut dah berkeroncong...nak beli xda kenderaan mau keluar..so terkedek2 aku menggodek barang2 didapur ada la 3 senduk nasi.. so aku pun apa lagi...pikir nasi goreng ja benda terbaik...so keluarkan barang sedia ada...
  1. nasi putih dalam periuk
  2. bawang putih 
  3. ayam goreng lebih semalam dalam peti
  4. telur
  5. perencah hilal
ni la perencah hilal..dalam umah aku memang x guna knorr pasti sedap ka apa..ni ja guna..sebungkus RM1.20

so aku memulakan langkah menggaul nasi putih bersama garam dalam periuk...kemudian langkah  dengan hanya menumis bawang putih +cabai hijau bersama dengan ayam goreng semalam yang dicincang...tumis sampai naik bau bawang putih +ayam .. then  tuang perencah hilal..lepas tu masuk nasi putih then pecah telur dan gaulkan....kalau agak tak rasa tuang lagi perencah hilal + garam

gaul jgn x gaul
ok dah naik bau tutup api..

sedia untuk dimakan

bila dah makan masakan malas aku ni macam sedap jugak kan...jadi dah tau kan masakan malas aku..sebab aku namakan dia masakan malas kerana..
  • aku malas letak kicap..
  • aku malas nak letak sambal tumis..
  • aku malas nak goreng ayam/hidupan lain bersama melainkan guna ayam goreng semalam...
  • aku malas letak sayur...
dan yang paling rasional bahan2 diatas sepeti cili belum dikisar so malas nak basuh n kisar n nak tunggu pecah minyak ....ayam belum dicincang halus..so malas basuh dan cincang...sayur plak tak dalam peti..so malas lagi nak beli..kicap plak aku malas nak g amik atas meja makan kat ruang makan..so jadi nasi goreng putih.... kesimpulannya aku pemalas jadi nama maskaan pun "masakan malas" a.k.a.  nasi pun nasi goreng malas...

ada sapa mau cuba.....ngeh2...so apa masakan malas anda???

No comments:

Post a Comment