follow me....

Thursday, May 17, 2012

Resepi Penang Char Kuey Teow

 nyummm!!

baru-baru ni ada try buat char kuey teow.....ni pun teringin sebab dapat tag dari epul (my classmate) pasal makanan ni...balik je sekolah terus cari bahan kat mydin....disebabkan poket pun xbrapa nak tebal beli barang yang basic je....ka mydin xda kerang so pakai udang sudah...

untuk pengetahuan semua nak buat penang char kuey teow ni biasanya orang sediakan paste dahulu...sebelum ni aku pakai masak macam keuy teow goreng tapi lebihkan air..kali ni aku ikut cara penang mari....

Bahan-bahan Untuk Paste
  • udan(ikut la nak letak banyak mana jgn over sudah)
  • air(ikut logik)
  • 4 ulas bawang putih di ketuk
  • 6 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu kecil  kicap pekat
  • 3 sudu besar  kicap manis
  • 2 sudu besar pati ikan bilis / pati udang
  • garam secukup rasa
  • 1 sudu kecil gula
 
 
Untuk Mee
  • 300 gm kuey teow(aku guna 2 bungus keuy teow yg bli kat mydin)
  • 2 senduk cili kisar
  • kerang-tak letak
  • taugeh 
  • kalau ada kucai letak la...
  • kalau ikut kan letak 2 bijik telur tapi aku letak 4 biji sebab telur gred D kecik...

Cara-cara 

untuk masak paste

  1. Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang...
  2. Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.

***macam aku guna habis...malas simpan2


untuk masak keuy teow

  1. Tumis lada boh hingga garing.
  2. Masukkan dlm  paste tadi. 
  3. Masukkan udang yg telah direbus tadi dan  kerang. 
  4. masukkan air plak...kan penang char keuy teow berkuah...
  5. Bila  air mendidih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. 
  6. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min jer, pastikan api kuat semasa memasak.

percubaan memasak ni menjadi la jugak...aku masak untuk 6 orang so kelam kabut ckit la...aku malas nak masak satu demi satu...jadi sekali harung ja semua....


 untuk 6 orang makan....my lovely BFF

No comments:

Post a Comment