|
|
|
Nama
Karya
|
Impression
Sunrinse
|
Rumah
Rakit Sungai Pahang
|
Aliran
|
Impresionisme
|
Impresionisme
|
Tema
|
Pemandangan
landskap tempatan iaitu lautan
|
Pemandangan
landskap tempatan
iaitu
sungai
|
Alat
dan Bahan
|
Cat
minyak
|
Cat
guac
|
Teknik
|
Teknik
impasto dengan kesan berus
|
Teknik
wash dan sapuan yang terkawal
|
Unsur
Seni
|
Garisan
- kesan sapuan berus terutamanya
pada bahagian pergerakan air yang tenang.
- garisan halus dilakar objek kabur
iaitu tiang-tiang kargo yang diselindungi kabus pagi.
|
garisan
-
garisan
tebal dan kasar pada bahagian pokok
-
Kesan
garisan membantu dalam menyampaikan rupa dan bentuk imej
|
Jalinan melalui
kesan sapuan berus dan warna yang tebal pada bahagian langit dan permukaan
air.
|
Jalinan
terhasil dari sapuan berus dan warna yang tebal boleh dilihat pada permukaan
sungai.
|
|
Warna –
-
suram.
Warna oren yang
mewakili matahari senja menembusi lautan lalu membiaskan cahayanya pada air
laut
|
Warna
– warna sewarna iaitu kumpulan warna hijau dan kuning iaitu warna
alam semulajadi
|
|
Prinsip
rekaan
|
pergerakan
– Permukaan air
yang bergerak dan bersinar dengan warna merah jingga.
|
Imej
pergerakan sungai yang membentuk garis pepenjuru ini dikatakan oleh beliau
sebagai pemecah kepada kebuntuan format empat segi bujur karya tersebut.
|
Kadar
banding diantara imej yang berada di belakang dengan imej yang berada
dihadapan mewujudkan suatu ruang pemisah antara objek.
|
||
nilai
|
Keindahan
alam semula jadi iaitu lautan tanpa sebarang pencemaran.
|
Kebersihan dan kedamaian di mana suasana
perkampungan di sungai Pahang yang terpelihara dari pencemaran dan bersih
dari kesibukkan kota
|
Berdasarkan
kedua-kedua karya aliran Impresionisme
diatas, jelas menunjukkan terdapat beberapa persamaan dan perbezaan antara dua karya. Kedua-dua karya
diatas menggunakan tema yang sama iaitu keindahan landskap tempatan dimana
Karya 1 menggunakan subjek Lautan di La Harve manakala karya 2 menggunakan
Sungai Pahang.
Perbezaan
kedua-kedua karya ini adalah bahan yang digunakan dimana karya 1 iaitu “Impresion
Sunrise” menggunakan cat minyak dengan teknik impasto dengan kesan sapuan beru
. Manakala , karya 2 “Rumah Rakit Sungai Pahang” menggunakan cat guac dengan
teknik wash dan sapuan terkawal.
Kedua-dua
karya ini telah mengaplikasikan prinsip yang dipegang oleh aliran Impresionisme
iaitu lukisan yang dihasilkan berdasarkan apa yang dilihat di depan mata dan
bukan imaginasi yang ditafsirkan oleh minda dimana pelukis menghasilkan catan berdasarkan objek sebenar
tanpa melakukan penambahan atau pengubahsuaian. Subjek utama yang dilakarkan
adalah landskap dan alam semula jadi kerana mereka berpendapat alam semula jadi
adal ciptaan yang tiada tandingannya. Jadi prinsip ini jelas di aplikasi oleh
kedua-dua pelukis yang menggambarkan keindahan landskap tempat masing-masing.
Pada
era ini cahaya merupakan unsur yang sangat penting dalam penghasilan karya
kerana dapat menimbulkan mood dan suasana sesuatu keadaan. Prinsip
impressionisme ialah cahaya adalah penentu sesebuah keadaan dan suasana. Prinsip
ini jelas pada karya 1 dimana walaupun catan yang dihasikan menggunakan warna
yang suram untuk menggambarkan suasana pagi yang diselubungi oleh kabus, tetapi
unsure cahaya dimasukkan dengan meletakkan warna terang dan pembiasan warna
telah dijatuhkan pada warna yang suram. Bagi karya kedua, pelukis memfokuskan
cahaya pada tengah-tengah karya dengan sekelilingi kanvas di bingkaikan oleh
dahan pokok. Maka fokus cahaya terus jatuh pada bahagian tengah karya.
disediakan oleh :
Fadhilah (IPG KAMPUS RAJA MELEWAR)
Fadhilah (IPG KAMPUS RAJA MELEWAR)
***free to copy***
No comments:
Post a Comment