|
Karya 1
|
Karya 2
|
|
|
|
Nama
Karya
|
Starry
Night
|
Waktu
Pagi di Kampung
|
Aliran
|
post
impresionisme
|
menggabungkan pengaruh post impresionis dan
struktur gambar cina dalam karyanya.
|
Tema
|
Kesengsaraan
|
Kedamaian
|
Alat
dan Bahan
|
cat
minyak
|
Cat
minyak
|
Teknik
|
Impasto
(sapuan
agresif)
|
Scrambling
(sapuan
berus yang pantas dan spontan)
|
Unsur
Seni
|
Garisan yang kelihatan
adalah garisan melengkung, garisan berpusar dan garisan menegak
garisan kontur yang jelas pada rupa dan
sapuan berus yang tepat
|
Karya ini lebih mengutamakan garisan daripada bentuk.
Susunan rupa bentuk mengikut format-format timur jauh, pembahagian ruang
formal dan jelas.
|
Warna –
1) warna
biru. Terdapat penggunaan biru gelap dan biru cerah pada bahagian langit
untuk mewujudkan suasana malam.
2) warna
kuning dan oren digunakan untuk bintang dan bulan untuk menampakkan cahaya
yang memancar pada waktu malam.
3) Warna
pada bahagian lain seperti pokok cypress digunakan melalui tindihan warna
biru gelap dan kuning untuk menampakkan warna seakan-akan warna kulit pokok.
|
Warna sejuk dan juga warna panas
|
|
Prinsip
rekaan
|
pergerakan
–
melalui
sapuan berus pada bahagian awan menggambarkan pergerakan berpusar.
|
Imej
pergerakan sungai yang membentuk garis pepenjuru ini
|
Penegasan
diberikan pada ruang langit dengan menonjolkan awan yang berpusar.
|
Kadar
banding diantara imej yang berada di belakang dengan imej yang berada
dihadapan mewujudkan suatu ruang pemisah antara objek.
|
Nilai
|
Kehidupan
penuh dengan pelbagai liku dan cabaran.
|
Kebersihan dan kedamaian di mana suasana
perkampungan
|
Berdasarkan
kedua-kedua karya aliran post Impresionisme diatas, jelas menunjukkan beberapa
persamaan dan perbezaan. Persamaan di lihat melalui jenis bahan yang digunakan.
Tema jelas menunjukkan perbezaan iaitu Karya 1
mengenai kesengsaraan manakala Karya 2 mengenai kedamaian. Gaya
persembahan catan menunjukkan perbezaan yang begitu ketara, apabila karya 1
kelihatan begitu agresif dengan teknik sapuan impasti berbanding Karya 2 yang
begitu halus dengan teknik Glazing
Jika
dinilai, karya 1 iaitu “Starry Night” lebih memenuhi ciri-ciri post
impresionisme kerana menekankan penggunaan sapuan berus yang agresif disamping
penggunaan warna yang tidak di campur. Kebanyakan sapuan warna yang asli serta
bertindih antara satu sama lain. Selain itu juga warna yang pekat digunakan
bagi mewujudkan kesan tekstur pada permukaan.
Bagi
karya 2 “Waktu Pagi Di Kampung” agak kurang menonjol aliran impresionisme
kerana pelukis telah menggabungkan pengaruh post impresionis dan struktur
gambar cina dalam karyanya.
Walaubagaimanapun,
kedua-dua pelukis tidak membuat peniruan tetapi mencipta bentuk. Mereka
memenuhi ciri post impresionisme dengan memilih subjek utama yang berkaitan landskap dan aktiviti seharian masyarakat setempat.
disediakan oleh :
Noor Fadhilah (IPG KAMPUS RAJA MELEWAR)
***free to copy***
No comments:
Post a Comment