follow me....

Friday, March 4, 2011

SAPA KATA X BES???

aku nak tanya satu soalan..sapa kata tido tak bes??angkat tangan??
apa pun korang kata aku nak gak kata tido tu besss...
nak plak tido macam ni...
sleeping beuty...lalalallala


apa yang penting kita perlu dapatkan tidur yang berkualiti,,bukan tidur yang panjang...tidur panjang/lama tak beerti berkualiti tau...jadi nak dapatkan tidur yang berkualiti tidur awal pada waktu malam antara pukul 10...pagi anda lebih fresh..berbanding anda tidur lewat n bangun lewat..contohnya tidur kul 4 n bangun kul 12...anda still rasa ngantuk n pening kan..ni sebabnya waktu tidur kita x betul...orang kata waktu terbaik untuk tidur adalah 10-2pg..ini kerana masa ni proses perbaikan dan detoksifikasi (mengeluarkan racun)...lecture aku kata masa ni "WAKTU CANTIK"....

jadi melalui pembacaan aku...aku dapat coretkan serba sedikit proses yang berlaku pada diri kita sepanjang malam/waktu tidur...

1.9-11pm  - masa ni menyinkirkan toksik-toksik yang tidak diperlukan dalam sistem antibodi badan kita.jadi masa ni kalau dengar lagu slow atau ayat al-quran bagus.

11pm-1am - Proses membuang toksin dalam hati,biasanya dia akan start proses masa kita tidur.

1am-3am -
Proses membuang toksin dalam bahagian empedu kita.Proses ni jugak berlaku masa kita tidur.

3am-5am - Proses membuang toksin dalam bahagian usus besar.

7-9am -
Penyerapan nutrien dalam badan berlaku. sebab tu pentingnya breakfast n eloknya pukul 6.30 pagi..tapi kita ni bangun pun belum.. ..


Jadi perasan tak proses-proses ni memang berlaku pada waktu tidur..jadi kalau masa pukul 4 pagi kita belum tidur, maka proses ni memang x sempurna la..

ini peringatan untuk aku juga..tapi lumrah pelajar yang suka wat keja las minit menyebabkan tidur tak teratur..

No comments:

Post a Comment